کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور
کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور

کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور

آب بندی و عایق کاری کلیه سطوح با مواد نانو کالیمورا

طراحی و اجرا آب بندی و مقاوم سازی مخازن بتنی با نانو کالیمورا

طراحی و اجرا آب بندی و مقاوم سازی مخازن بتنی با نانو کالیمورا

تحلیل و طراحی مخازن بتنی و اجرای سازه های بتنی آب و نحوه آب بندی و مقاوم سازی با چسپ بتن

گروه صنعتی کالیمورا جهت افزایش اطلاعات کاربران خود اقدام به تهیه اطلاعات فنی در حوزه ساخت مخازن بتنی و ارایه یک شیوه مهندسی جهت ساخت مخازن و استخرهای بتنی و استفاده از روش های پیشرفته ، مقرون به صرفه و با کیفیت بالا جهت مقاوم سازی این سازه ها و آب بندی صدرصد می نماید.این تحقیق با تلاش مهندسان پرتلاش گروه صنعتی کالیمورا تهیه و تدوین گردیده است .

یکی از پرکاربردترین تاسیسات مورد استفاده در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب مخازن بتنی هستند. همچنین تقریبا تمامی سازه های موجود در تصفیه خانه های بزرگ آب و فاضلاب را مخازن بتنی تشکیل می دهند. وجود ملاحظات غیرسازه ای مربوط به کاربرد این مخازن در سیستم های تصفیه مانند خوردگی، آب بندی، پایداری شیمیایی و دوام سبب شده است که ساخت مخازن بتنی برای کاربرد در صنعت آب و فاضلاب به تخصصی ویژه در طراحی و اجرا تبدیل شود.

کالیمورا با دانش فنی و تجربه کارشناسان خود هم اکنون می تواند بهترین خدمات را در زمینه طراحی و ساخت مخازن بتنی ارائه نموده و از اتلاف هزینه های مالی و زمان ناشی از اشکالات طراحی و ساخت جلوگیری کند.

 

 

تحلیل و طراحی مخازن بتنی

به عنوان اولین گام در اجرای مخازن بتنی، طراحی نقش بسیار مهمی را در کارایی، ایمنی، دوام و ملاحظات اقتصادی دارد. چنانکه طراحی مخزن به درستی انجام نشده باشد، یا ایمنی و دوام آن به خطر می افتد و یا اینکه صرف هزینه های اضافی باعث اتلاف منابع مالی می شود. دانش فنی و استفاده از آیین نامه های معتبر طراحی، بهترین ابزار برای انجام یک طراحی دقیق و حرفه ای است.

مراحل انجام تحلیل و طراحی مخازن بتنی به شرح زیر است:

1- طراحی اولیه براساس فرآیند و معماری مخزن

2- مدلسازی مخزن در نرم افزارهای تحلیل سازه ای

3- بارگذاری و اعمال ترکیبات بار استاندارد

4- تحلیل و تعیین نیروها و تنش ها

5- طراحی سازه ای براساس تحلیل انجام گرفته

6- تهیه نقشه های اجرایی

طرح سازه ای

 

 

طراحی سازه ای مخازن بتنی تصفیه خانه ها براساس نشریه 123 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به انجام می رسد. مطابق این نشریه کلیه بارهای استاتیکی و دینامیکی از قبیل فشاراستاتیکی فاضلاب، فشار دینامیکی فاضلاب در زمان زلزله، فشار استاتیکی خاک، فشار ناشی از لرزش دیوارها در هنگام زلزله، تغییرات درجه حرارت و ... بر روی سازه اعمال خواهد شد.

تحلیل براساس ترکیب بارهای متعدد و طراحی برای هم حالت مقاومت نهایی و هم حالت بهره برداری به انجام می رسد. آیین نامه مورد استفاده در این بخش مبحث نهم مقررات ملی (آبا) است.

براساس استانداردهای بین المللی و داخلی موجود، برای ساخت تصفیه خانه های بتنی از بتن رده C40 با مقاومت مشخصه حدود 400 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع استفاده می شود. حداقل عیار سیمان در این بتن ها 375 کیلوگرم بر مترمکعب و حداکثر نسبت آب به سیمان معادل 0/4 می باشد.

مهمترین مزایای تصفیه خانه های بتنی فاضلاب بهداشتی عبارتند از:

1- هزینه بسیار کمتر آنها در ظرفیتهای بیش از 100 مترمکعب در شبانه روز

2- طول عمر بسیار بیشتر نسبت به سیستم های فلزی

3- امکان دفن تصفیه خانه در زمین به سبب مقاومت سازه ای بالا

اجرا

به هنگام ساخت یک مخزن بتنی، علاوه بر ملاحظات عمومی سازه های بتنی لازم است که نکات ویژه دیگری نیز مد نظر قرار گیرد. رعایت این نکات باعث افزایش کارایی، دوام و عمر مخزن خواهد گردید. اگر چه برای رعایت آنها در هنگام ساخت هزینه چندانی صرف نمی شود، اما همین هزینه کم از تحمیل هزینه های گزاف ناشی از تعمیر و نگهداری و تخریب مخزن جلوگیری می کند. برخی از این نکات عبارتند از:

1- کنترل نسبت آب به سیمان جهت کاهش نفوذپذیری و خوردگی آرماتورها
2- تعبیه صحیح درزهای اجرایی، انقباضی و انبساطی جهت کنترل تنش های حرارتی
3- رعایت حداقل پوشش بتنی روی آرماتورها جهت جلوگیری از خوردگی زودرس
4- استفاده از مواد افزودنی جهت افزایش مقاومت و کارایی و کاهش نفوذپذیری
5- کاربرد صحیح آب بند (واتر استاپ) به منظور جلوگیری از عبور سیال از درزها
6- بتن ریزی در دمای استاندارد جهت کنترل ترک های ناشی از جمع شدگی بتن

آب بندی و مقاوم سازی در مقابل خورنده ها

استفاده از مواد نانو جهت آب بندی و مقاوم سازی مخازن گامی موثر در استحکام سازه های بتنی می باشد لذا گروه صنعتی کالیمورا با استفاده از توان متخصصان داخلی اقدام به ایجاد شیوه ای انحصاری جهت آب بندی با عمر بالا و مقاوم در مقابل انواع خورنده های اسیدی و بازی با استفاده و تولید مواد نانو همساز با محیط زیست جهت استفاده در مخازن آب شرب و همچنین به صرفه سازی مواد نانو و اجرای آن با قیمت بسیار ارزان و به صرفه با نانو کالیمورا، فضایی جدید در عرصه ساخت و ساز مخازن و استخر های بتنی ایجاد کرده است.

باشد که این توانمندی مورداستفاده مهندسان زحمت کش جهت سربلندی کشور عزیزمان قرار گیرد.

جهت توضیحات بیشتر نحوه دقیق آب بندی مخازن بتنی با مواد نانو و چسب ها با دفتر مرکزی گروه صنعتی کالیمورا تماس حاصل فرمایید.

 

 

ارایه شیوه ارزان قیمت سریع و آسان و با کیفیت بالا آب بندی

ارایه شیوه ارزان قیمت سریع و آسان و با کیفیت بالا آب بندی

ارایه بهترین شیوه آب بندی سازه بتنی از جمله استخر و مخازن بتنی بدون استفاده از ایزوگام و قیر و انواع چسپ ها و با استفاده مواد نانو کالیمورا

تهیه این مقاله برگرفته از تجربه های اجرایی گروه صنعتی کالیمورا در جهت رفع نواقص آب بندی یا شیوه های اجرایی ضعیف و غلط در بحث ساخت مخازن و سازه های بتنی آب می باشد نحوه آب بندی مخازن بتنی خود مستلزم استفاده از شیوه های دقیق و صد درصد میباشد که علاوه بر ایجاد یک ساختار آب بند، در گذر زمان مقاوم بوده و هزینه های اضافی جهت آب بندی ایجاد ننماید ......

تهیه این مقاله برگرفته از تجربه های اجرایی گروه صنعتی کالیمورا در جهت رفع نواقص آب بندی یا شیوه های اجرایی ضعیف و غلط در بحث ساخت مخازن و سازه های بتنی آب می باشد

نحوه آب بندی مخازن بتنی خود مستلزم استفاده از شیوه های دقیق و صد درصد میباشد که علاوه بر ایجاد یک ساختار آب بند، در گذر زمان مقاوم بوده و هزینه های اضافی جهت آب بندی ایجاد ننماید

امروزه استفاده از مواد آب بندی بسیار افزایش بافته و با توجه به واردات انواع مختلف مواد اب بندی ،نحوه اجرای ضعیف و عدم وجود اطلاعات فنی کافی، باعث شده که در گذر زمان خسارت هایی متحمل بخش کشاورزی و صنعتی و همچنین ساختمانی کشور گردد.

لذا با انجام این تحقیات مروری بر شیوه های اجرایی شده است، که نهایتا منجربه  شیوه های اجرایی ارزان ، مقاوم و با کارآیی بالا در گذر زمان شده است..

از مهترین  بحث ها در آب بندی سازه های بتنی ابتدا مقاومت سازه در برابر فشار های وارده از سوی آب می باشد.چگالی در یک مترمکعب آب برابر با یک تن یا هزار کیلوگرم می باشد،به عنوان مثال یک استخر با ابعاد10در10در ارتفاع2متر برابراست با 200000کیلوگرم فشار آب بر کف استخر، این فشار در تمام نقاط کف استخر برابر میباشد. این فشار مستلزم ایجاد سازه ای یک پارچه و هماهنگ، که در برابر فشار آب عملکردی یکسان داشته باشد.در مباحث بعدی نحوه ساخت مخازن یکنواخت و یکپارچه توضیح داده خواهد شد.

 

مرحله بعد جهت آب بندی مقاوم و با دوام ،مقاطع بتن میباشد.در بتن ریزی سطوح و مخازن بتنی هرچقدر بتن ریخته شده دارای مقاطع زمانی  کمتر باشد و با ویبره مناسب یکپارچگی مناسبی ایجاد شود، کیفیت آب بندی بالا رفته و سطح یکپارچه ای ایجاد میشود.

در بتن ریزی کف مخازن رعایت نکته بالا بسیار مهم می باشد زیرا با فشار بالای آب بر کف سازه و ارتفاع با کوچکترین عدم یکپارچگی و وجود درز، مشکل ابندی ایجاد خواهد شد.

 

در مراحل بعد درصورت درزهایی که در اثر مقاطع زمانی زیاد بتن ریزی و عدم ویبره کافی و یا عدم دانه بندی مناسب در بتن ایجاد شده است، تخریب شود وسپس نقاط کرمو تخریب شده، پوشش داده شود که باید با ایجاد عمقی مناسب چسبندگی خوبی بین بتونه  و سطح سازه ایجاد شود تا درگذر زمان باعث جدا شدن از سطح بتن نشود و در اصطلاح عامیانه پینه کاری نباشد.

مرحله بعد استفاده از مواد نانوو چسب های بتن جهت آب بندی می باشد،با توجه به سطح صاف و صیقلی بتن استفاده از لایه با ضخامت های مختلف نهایتا ایجاد مشکل کرده، و باعث جداشدن و پوسته شدن از سطح بتن میشود.استفاده از مواد با ترکیبات معدنی مثل پودر سنگ و سیمان و ایجاد لایه با ماله در گذر زمان تبله کرده و از سطح بتن جدا میشود و یا با ایجاد ترکهای ریز به دلیل ضریب الاستیته پایین پودر سنگ و سیمان در گذر زمان نهایتا ساختار آب بندی بهم ریخته و مشکل آب بندی ایجاد می کند و نهایتا به پنهان ماندن مشکل اصلی آب بندی منجر میشود.

استفاده از چسب ها از جمله انواع رزین ها حتی با استفاده از انواع شبکه های توری و پی ال سی نیز ایجاد لایه نموده و در گذر زمان تبله کرد و مشکلات آب بندی ایجاد می نماید و این مشکل نیز به دلیل ضریب الاستیه پایین این مواد در دماهای های مختلف ایجاد میشود دقیقا مثل ایزوگام که در دمای پایین و هوای سرد ضریب الاستیته آن کاهش پیدا کرده و شکننده میشود..

استفاده از مواد نانو با ساختار نانویی و کیفیت بالا،با نفوذ به سطح بتن و ایجاد چسبندگی بدون واسطه در حد نانو و عدم ایجاد لایه ،در گذر زمان از سطح بتن جدا نشده و منجربه آب بندی با کیفیت و مقاوم در گذر زمان می شود واز جمله تفاوت های آن نسبت به بقیه چسب ها و رزین ها مقاومت دمایی بالای آن از منفی 70درجه زیر صفر تا مثبت 1000درجه سانتی گراد می باشد علاوه بر کیفیت و ارزان بودن نحوه اجرایی که به صورت جذبی و فرچه ای ، هم سرعت اجرای بالایی دارد و هم باعث رنگ آمیزی همساز با محیط زیست و بدون مواد شیمیای و باعث جلوگیری از ایجاد و رشدانواع جلبک ها و خزه ها و انواع قارچ ها و کپک ها در سطوح بتنی و استخر ها میشود.استفاده از شیوه های صحیح و علمی توام با تجربه اجرایی بالا می تواند، گامی موثر جهت اقتصادی نمودن بحث آب بندی و همچنین نتیجه صددرصد در ساخت مخازن و استخرهای بتنی شود.

گروه صنعتی کالیمورا با تولید مواد نانو با فرمول انحصاری و کارآمد و اثبات وجود مواد نانوبا ابعاد نانویی مختلف در محصولات تولیدی خود و در اختیار گذاشتن سال ها تجربه آب بندی در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی،صنعتی و ساختمانی و بومی سازی این دانش با قیمت های بسار منلسب و با کیفیت بالا سعی در ایجاد شیوه های منحصر به فرد و کارآمد در بحث آب بندی نموده و رزومه اجرایی قوی این شرکت برگرفته از این تلاش و تعهد صادقانه متخصصین توانمند این گروه میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر و توضیحات ، استفاده از راهنمایی های مشاورین این گروه به صورت رایگان، با دفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید.

معضلات و مشکلات ساخت استخر ها با مصالح سنتی و عایق های سنتی همچون ایزوگام و قیر و انواع چسپ ها و رزین ها

روش های آب بندی اقتصادی و ارزان و بادوام با محصولات نانو

معضلات و مشکلات ساخت استخر ها با مصالح سنتی و عایق های سنتی همچون ایزوگام و قیر و انواع چسپ ها و رزین ها

گروه صنعتی کالیمورا با تلاش متخصصین و مهندسان این گروه در جهت افزایش اطلاعات کاربران در زمینه ساخت و ساز استخرهااطلاعات فنی در باب ساخت استخر ها و مخازن آب و اجرای محصولات تولیدی نانو کالیمورا در جهت ارایه بهترین کیفیت آب بندی اقدام می نماید

گروه صنعتی کالیمورا با تلاش متخصصین و مهندسان این گروه در جهت افزایش اطلاعات کاربران در زمینه ساخت و ساز استخرهااطلاعات فنی  در باب ساخت استخر ها و مخازن آب و اجرای محصولات  تولیدی نانو کالیمورا در جهت ارایه بهترین کیفیت آب بندی اقدام می نماید.

در تحقیقات قبلی به نحوه ساخت مخازن و استخر های بتنی پرداخته شد و در مورد آب بندی این نوع سازه اطلاعات دقیق تری ارایه گردید.

در این تحقیق سعی شده معضلات ساخت استخر ها با مصالح بنایی اجمالا توضیح داده شود.

از مهمترین عوامل شکست در ساخت استخر ها با مصالح بنایی اولویت ساخت می باشد. این اولویت بندی تاثیر بسازایی در نتیجه گیری و مشکل آب بندی ایجاد می نماید.

در ساخت استخر همواره این نکته حایز اهمیت است که ابتدا کف تمام شده استخر ساخته شود و بعد از آن بدنه ها بر روی کف تمام شده ساخته شود.

به عنوان مثال در ساخت یک اکواریوم آب ابتدا بیس قرار میگیرد و بعد از آن بدنه ها بر روی بیس ایجاد شده قرار و مقاوم سازی انجام می شود

رعایت نکردن این اولویت ساخت، منجر به عدم یکپارچگی سازه می شود به این صورت که در صورت رعایت نکردن اولویت ساخت در صورت آب گیری استخر با ایجاد فشار بر روی کف استخر، فشار وارده به کف باعث حرکت کف استخر به سمت اعمال نیرو شده و با توجه به عدم اتصال مناسب با بدنه باعث ایجاد درز و در اصطلاح نشست استخر شده و مشکل آب بندی ایجاد می شود.

یکی از معضلات و خسارت های وارده به استخرها با سازه های سنتی این مورد می باشد که که معمولا در 60درصد موارد این اولویت ساخت رعایت نمیشود

بعد از اولویت ساخت کف و بدنه در استخرها با سازه های سنتی بحث قرار گیری بدنه بر روی کف می باشد.نحوه قرار گیری بدنه بر روی کف باید به نحوی باشد که امکان پایه گذاری و استفاده از ستونک ها یا پایه های نگه دارنده بدنه قابل ساخت و تعبیه باشد

در ساخت بدنه استخر همواره این نکته حایز اهمیت است که کنج ها و محل اتصال دو بدنه به هم اتصال مناسبی داشته باشد به نحوی که کنج ها در هم غلاف شده و در هم گیر داشته باشند.

تعبیه پایه های نگه دارنده در نزدیک کنج ها میتواتد به مقاوم سازی استخر با مصالح بنایی کمک شایانی نماید. در بعضی از استخر ها با مصالح بنایی رعایت نکردن این نکته باعث جداشد بدنه ها در کنج استخر و محل اتصال بدنه ها شده و نهایتا مشکل آب بندی ایجاد شده است.

تعبیه پایه ها نگه دارنده باید در یک فاصله  مناسب از هم قرار گیرد و ازیک و نیم متر تجاوز نکند.تعبیه اولین پایه های نگه دارنده در نزدیکتر فاصله ممکن در کنج ها تقریبا نیم متر تعبیه شود و بعد از آن فاصله پایه ها محاسبه شده و تقسیم شود. نحوه اتصال پایه ها به بدنه ها باید یک پارچه باشد و در زمان ساخت بدنه درگیر باشد.

تعیین ضخامت کف و بدنه ها و پایه های نگهدارنده با توجه به ابعاد استخر و میزان فشارآب و ظرفیت زمین ساخت استخر بستگی دارد

 

 

فاصله ایجاد شده بین بدنه و خاک گود برداری باید توسط شفته آهک کم کم پر شده و به تراکم مناسب  برسد.رعایت نکردن این فاصله و وجود فضای خالی بین بدنه و زمین گود برداری شده باعث عدم تراکم یکنواخت در پشت سازه شده و موجب عدم یکپارچگی بدنه ها می شود

استفاده از متریال مناسب جهت ساخت استخرها مهم می باشد.

در ساخت استخر استفاده از متریال متراکم همواره نتیجه مثبتی نسبت به دیگر مصالح مانند بلوک سیمانی دارد. بلوک های سیمانی در محل قرار گیری در کنار یک دیگر درزی ایجاد می شود که خود این درز ها در امتداد بدنه ها موجب کاهش تراکم بدنه و کاهش مقاومت سازه ای استخر می شود.

محل قرار گیری لوله های خروجی آب و ورودی آب  و همچنین ضخامت مناسب این لوله تاثیر بسازایی در کیفیت ساخت استخر ها و همچنین دوام این سازه ها می تواند ایفا کند. نحوه خروج لوله ها از بدنه استخر باید یک فاصله مناسب حداقل نیم متر به داخل استخر باشد تا هم دنباله آب روی بدنه جاری نشود و هم از نظر آب بندی بتوان آب بندی مناسب و با دوامی ایجاد شود.

ضخامت لوله برای ورود آب باید جوابگوی حجم و دبی آب باشد تا از دپو آب در پشت لوله ورودی آب جلوگیری شود و از مشکلات احتمالی پیش گیری شود

قرارگیری مخزن لای گیر در فاصله مناسبی از استخر تعبیه شود تا سریز اب و یا  نم ایجاد شده به واسطه لای گیر تاثیری درخاک پشت بدنه ایجاد ننماید.

سیمان کاری بدنه ها باید به ضخامت مناسب باشد که حداقل سه سانتی متر باشدو در صورت امکان از نرمه کشی در بدنه ها و کف استخرجلوگیری شود. نرمه کشی بدنه ها در گذر زمان موجب ایجاد ترک های ریزی شده و باعث پوسته شدن و جدا شدن از سطح بدنه می شود که خود عامل بسیار مهمی در آب بندی استخر ها می باشد.

نکات ذکر شده دلیل بر تایید مقاومت استخر ها با سازه های سنتی نمی باشد ولی رعایت این این اصول کمک شایانی در به نتیجه رساندن آب بندی این نوع سازه ها می نماید و گفتن این مطالب در جهت جلوگیری از ایجاد هزینه های سربار و بی خود درجه آب بندی استخرها با مصالح سنتی است تا با در نظر گرفتن شرایط بالا اقدام به رفع نقاط ضعف سازه نمایند.

هزینه های ساخت با مصالح بنایی شاید در مرحله اول خیلی به صرفه تر نسبت به سازه های بتنی باشد ولی ایجاد هزینه های بالاسری در مراحل ساخت و مشکلات بعدی هزینه های بسار بیشتر از سازه های بتنی ایجاد کرده و نهایتا شاید نتیجه مورد نظر هم ایجاد نشود.

ارایه این تحقیق توسط مهندسین گروه صنعتی کالیمورا در جهت افزایش اطلاعات کاربران عزیز ارایه شده است تا با افزایش دانش فنی خود بتوانند بهترین نتیجه ممکن را ازساخت استخرها و مخازن ذخیره آب ایجا نمایند

نسل جدید عایق های رطوبتی نانو کالیمورا جایگزین مناسب ایزوگام و قیر با قیمت بسیار مناسب و ارزان و با کیفیت بالا

نانو کالیمورا بهترین عایق رطویتی و جایگزین مناسب ایزوگام و قیر نسل جدید مصالح ساختمانی

نسل جدید عایق های رطوبتی نانو کالیمورا جایگزین مناسب ایزوگام و قیر با قیمت بسیار مناسب و ارزان و با کیفیت بالا

نحوه آب بندی سطوح ساختمانی در شرایط مختلف با استفاده از مواد نانو جایگزین قیر و ایزو گام در انواع سقف های ساختمانی ،استخرهای بتنی،بام سبز و روف گاردن،انواع باکس گیاه و گل،سرویس های بهداشتی،انواع نما. در بحث آب بندی سطوح ساختمانی توجه با بارهای زنده وارده به ساختمان مهم می باشد. این بارها باعث ایجاد لرزش هایی در ساختمان می شود که دایما در ساختمان ایجاد لرزش و تکان می نماید....

نحوه آب بندی سطوح ساختمانی در شرایط مختلف با استفاده از مواد نانو جایگزین قیر و ایزو گام در انواع سقف های ساختمانی ،استخرهای بتنی،بام سبز و روف گاردن،انواع باکس گیاه و گل،سرویس های بهداشتی،انواع نما.

در بحث آب بندی سطوح ساختمانی توجه با بارهای زنده وارده به ساختمان مهم می باشد. این بارها باعث ایجاد لرزش هایی در ساختمان می شود که دایما در ساختمان ایجاد لرزش و تکان می نماید.

در این لرزش ها قسمت هایی از ساختمان که از مصالح با ضریب الاستیته کم استفاده شده معمولا ایجاد ترک های ریز و دجهت اعمال نیروها ایجاد شده است

در گذر زمان و با نفوذ آب و ایجاد یخ زدگی ترک های ایجاد شده تخریب شده و این باعث شروع تخریب در نقاط مختلف ساختمان شده است

استفاده از مواد آب بندی که جایگزین مصالح سنتی مانند ایزوگام و قیر می شود با توجه به ورود سریع به بازار و کمبود اطلاعات فنی نیاز به بحث های کارشناسی دقیقی دارد که  مستلزم این است که استفاده کننده از این مواد هم در جریان ساختار مواد قرار بگیرد و هم از نظر فنی اطلاعات دقیق تری نسبت به بحث های فنی و سازه ای داشته باشد

متاسفانه با ورود مواد از کشور های خارجی و عدم اطلاعات کافی وارد کنندگان این محصولات نسبت به شرایط فنی و موقعیت جغرافیایی اکثر استفاده کنندگان دچار یک سردرگمی و همچنین عدم اعتماد به این محصولات شده اند.

در استفاده از مواد نانو جهت آب بندی به جای ایزوگام و قیر همواره قیمت تمام شده مواد نیز مورد بحث استفاده کنندگان از این مواد بوده است.

گروه صنعتی کالیمورا سعی دارد با ارایه این مطالب اطلاعات دقیق تری چه از نظر ساختار و چه از نظر فنی در اختیار کاربران عزیز و مهندسان و همچنین در صورت نیاز در اختیار فروشندگان موتد نانو و چسب های ضد آب قرار دهد. باشد که این اقدام گامی در جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های هم وطنان گرامی ایجاد شود و با ارایه این اطلاعات بتوانند بهترین شیوه اجرایی را در بحث های مورد نظر استفاده نمایند

استفاده از مواد نانو که به صورت افزودنی در ملات ماسه و سیمان جهت آب بندی در پشت بام و یا حتی در سرویس های بهداشتی استفاده می شود میتواند کاربری خوبی در جهت سرعت اجرایی پروژه ها و همچنیین ایجاد شیوه های جدید و قابل اعتماد و با دوام بالا در بحث آ ب بندی باشد.

مواد نانو و چسب ها با قدرت چسبانندگی بالای خود و با نفوذ در ابعاد نانو امکان نفوذ آب را به داخل ملات ها عملا به صفر رسانده است. اما به دلیل افزایش ضریب اطمینان کار و حساسیت بالای آب بندی استفاده از کاشی و سنگ و سرامیک به عنوان مکمل ملات های نانو میتواند ضریب اعتماد و اطمینان کار بالا برده و دوامی معادل عمر سیمان ایجاد نماید.

شما زمانی که از ملات نانو جهت آب بندی استفاده می نمایید و همراه با آن ملات کاشی کاری و سیمان کاری را نیز انجام داده و در بحث بندکشی نیز ازمواد نانو استفاده نمایید عملا چند لایه آب بندی انجام شده که نهایتا هزینه تمام شده بابت تمام مراحل باز هم به قیمت عایق های سنتی مثل ایزوگام و قیر نمی رسد.

انجام این سیستم آب بندی هم از نظر سرعت اجرایی بالا بوده و هم به دلیل کاهش هزینه های اجرایی و نصب به صرفه تر از سیستم های قدیمی می باشد.

نانو پلیمرها چون زمان زیادی در طبیعت باقی مانده و تجزیه آنها زمان بر است دوام بالایی دارند واز این رو اگر از سیستم های سنتی در بحث سنگ کاری و عایق کاری پشت بام استفاده نمایید در گذر زمان باعث پوسیدگی و تجزیه آنها شده و مشکل آب بندی ایجاد میشود

 

از دیگر مزیت های پوشش های نانو جهت آب بندی سطوح ساختماتی آب بندی صددرصد آن می باشد،به طوری که استفاده از سیستم های سنتی اینگونه عمل نخواهند کرد.

به عنوان مثال در آب بندی سرویس های بهداشتی ایزوگام به اندازه 70سانت در امتداد بدنه بالا می آید و در صورت نفوذ آب از سطح کاشی برروی ایزو گام جمع شده و در گذر زمان ملات استفاده شده در بدنه کاشی کاری به دلیل قانون مویینگی و جذب آب شروع به جذب آب وارد شده از سطح کاشی نموده و شاهد ایجاد نم و رطوبت در دیوار های جانبی سرویس ها و همچنین در اتاق های مجاور سرویس ها هستیم.

این سیستم عملا باعث آب بندی صددرصد نبوده و به دلیل ایجاد همپوشانی هزینه های آب بندی و ایزولاسیون را افزایش می دهد. ولی در صورتی که در مواد نانو جهت آب بندی متراژمورد استفاده دقیقا به میزان متراژ واقعی سطح پوشانده شده می باشد.

استفاده از مواد نانو جهت نما کاری نیز به همین روال می باشد،در صورت استفاده از ملات آب بند جهت نما کاری باعث چسبندگی بهتر متریال نما به خود ملات شده و ایجاد لایه ای ضد آب و با دوام، ساختمان را در مقابل نفوذ رطوبت از جداره ساختمان ایمن می نماید و همچنین به دلیل ساختار نانویی می توان به عنوان یک لایه عایق حرارتی و صوتی در حد10الی15درصد ایجاد نمود.و علاوه بر آن استفاده از مواد نانو جهت بندکشی با دقت و پاشش مواد نانو بر روی متریال نما میتواند باعث جلوگیری از تاثیر اشعه های یو وی خورشید بر روی متریال نما و جلوگیری از کثیف شدن نما و همچنین مقاومت در برابر باران های اسیدی و جذب رطوبت گردد.

تمام موارد ذکر شده مستلزم وجود اطلاعات فنی کافی از ساختار مواد آب بند می باشد . در صورت استفاده از مواد با کیفیت پایین و یا مواد با شرایط اجرایی ضعیف احتمال ایجاد ضرر های اقتصادی در زمینه ساخت و ساز می شود .از جمله موارد قابل ذکر به تغییر نمای ساختمان بر اثر تاثیر اشعه یو وی خورشید بر روی خود ساختار ماده ضد آب یا رزین ها و همچنین نفوذ آب و یا در نماهای آجر نسوز ایجاد شوره و سفیدک می توان اشاره نمود.

مزیت های استفاده از مواد نانو کالیمورا با توجه به در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده، اجرای به عیب و نقص و شناخت ساختار متریال نما خود گامی موثر در جهت آب بندی با کیفیت می باشد که این مهم با توجه به تجربه بالای متخصصین این گروه و اجرا در نقاط مختلف کشور و شناخت دقیق و کافی نسبت به ساختار مواد تولید شده و همچنین ترکیب متخصصین عمران ،معماری و شیمی و نانو توانسته شیوه های انحصاری و با کیفیت و همچنیین با قیمت های به صرفه را ایجاد نماید

خوردگی بتن و روش های محافظتی

کاربرد نانو مکمل بتن برای جلوگیری از خوردگی بتن امروزه امری واجب و ضروری است.

خوردگی بتن و روش های محافظتی

در کنار روش های متداول برای جلوگیری از نفوذ پذیری و خوردگی بتن و آب بند نمودن آن، روش هایی چون استفاده از سیمان های پوزولان طبیعی و مصنوعی، میکرو سیلیس، حفاظت کاتدی، پوشش آرماتورها با رزین اپوکسی، استفاده از ورق های محافظ آلیاژی، آرماتورهای آلیاژی و کامپوزیت و ورقه ای، کاربرد ژئو سنتتیک ها استفاده از پوشش بتنی محافظ و بتن پلیمری، یکی از روش های مقرون به صرفه و مؤثر استفاده از پوشش های صنعتی است، در این نوشتار به بررسی تأثیر برخی از پوشش ها یا مکمل های بتن در کاهش نفوذ برخی از یون های مضر چون

خوردگی بتن و روش های محافظتی

در کنار روش های متداول برای جلوگیری از نفوذ پذیری و خوردگی بتن و آب بند نمودن آن، روش هایی چون استفاده از سیمان های پوزولان طبیعی و مصنوعی، میکرو سیلیس، حفاظت کاتدی، پوشش آرماتورها با رزین اپوکسی، استفاده از ورق های محافظ آلیاژی، آرماتورهای آلیاژی و کامپوزیت و ورقه ای، کاربرد ژئو سنتتیک ها استفاده از پوشش بتنی محافظ و بتن پلیمری، یکی از روش های مقرون به صرفه و مؤثر استفاده از پوشش های صنعتی است، در این نوشتار به بررسی تأثیر برخی از پوشش ها یا مکمل های بتن در کاهش نفوذ برخی از یون های مضر چون کلر و سولفات می پردازیم.

مقدمه

خوردگی باعث کاهش سطح مقطع مفید میلگرد شده، ناپیوستگی‏‌های مقطعی در میلگرد ایجاد کرده و در نتیجه مقاومت کششی و مقاومت فشاری میلگرد و چسبندگی میلگرد به بتن را کاهش می‏‌دهد. در اثر خوردگی میلگرد، اضافه حجمی تا چند برابر حجم اولیه فولاد ایجاد می‏‌شود. تنش‏‌های ناشی از نیرو‏های مولکولی حاصل از این اضافه حجم منجر به ترک‏ خوردگی بتن، افزایش نرخ نفوذ عوامل خورنده، تسریع خوردگی و نهایتاً تخریب کامل سازه بتنی می‏‌شود. بتن در محیط های خورنده حاوی یون کلر و سولفات به مرور زمان خورده شده و خلل وفرج در آن زیاد می گردد و تصور عمومی بر این است که به دلیل مقاومت بالای آن نیازی به پوشش محافظ ندارد ولی بایستی اذعان داشت که بتن با خواص قلیایی ذاتی در محیط اسیدی به شدت آسیب می بیند و بتن به دلیل شکننده بودن تحت تنش ها و ضربات مکانیکی در طی مدت زمان طولانی ترک خورده و خرد می شود و زنگ زدگی و خوردگی آرماتورهای بتن در شرایط خورنده محیط به سطوح بتن گسترش می یابد و در میان روش های فوق الذکر، استفاده از مواد نوین و روش های صنعتی کار آمد می باشد. زمان شروع خوردگی، شدت خوردگی و سن تخریب بتن ناشی از خوردگی میلگردها بستگی به عوامل مختلفی از قبیل:

  • نفوذ پذیری بتن در برابر یون کلر (به ویژه‌ بتن سطحی در منطقه پوشش روی میلگردها)
  • ضخامت بتن روی میلگردها
  • وجود درزها و ترک‌ها در پوشش بتن روی میلگردها
  • نوع میلگردها و شرایط سطحی آن
  • پوشش سطحی روی بتن
  • پوشش حفاظتی روی میلگردها
  • شرایط محیطی (دما، اکسیژن، رطوبت، میزان یون کلر، وزش باد، تری و خشکی مکرر)
  • وجود یون کلر در بتن اولیه و مصالح مصرفی

 

  1. عوامل مؤثر درآسیب بتن مسلح درمحیط های خورنده :
    • استفاده نادرست ازسازه ( بارگذاری بیش ازحد، ضربه، خستگی )
    • سایش و فرسایش ( کف ها، زیرسازی ها، موج گیری ها)
    • اثرات محیطی ( حرارت، رطوبت، کربناسیون )
    • مواد اولیه ناسازگار ( مصالح سنگی قابل انقباض، ساختار مرکب)
    • شسته شدن ( حل شدن با جاری خنثی یا قلیایی )
    • حمله مواد شیمیایی ( سولفات ها، اسیدها، اسیدهای آلی،)
    • واکنش قلیایی سنگدانه
    • خوردگی فولاد

 

  1. آشنایی با خرابی های شیمیایی ناشی از عوامل محیطی :
  • خرابی سولفاتی

سولفات های محلول چون سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم در اغلب نقاط دنیا به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارند. معمولاً خاک ها یا آب هایی که دارای چنین سولفات هایی هستند، قلیایی نامیده می شوند. کلیه این سولفات ها برای بتن مضرند.

  • مکانیزم حمله سولفات ها

سولفات ها ترکیبات مختلف سیمان هیدراته شده را مورد حمله قرار می دهند. سولفات های سدیم و پتاسیم با هــــیدروکسید کلسیم و هــیدروآلومینات کلسیم ترکیب مــی شونـد.

فــعل و انــفعال ســولفات ســــدیم با هیدروکسید کلسیم را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

Na2SO4 + Ca(OH)2 CaSO4 + 2 NaOH

 

Na2SO4 + 2KOH 2NaOH + K2SO4

 

محصولات واکنش های فوق عبارتند از:

۱- گچ که موجب سستی سطح بتن و مقاومت آن شده، به میزان ۱۲۵ درصد حجم مواد جامد را افزایش می دهد

۲- سولفوآلومینات کلسیم که بنام اترینگایت خوانده می شود وباعث افزایش قابل ملاحظه در حجم بتن و در نتیجه ترک و ریزش آن می گردد. میزان افزایش حجم مواد بر اثراین ترکیب به ۲۲۵ درصد می رسد.

سولفات کلسیم فقط با هیدروآلومینات کلسیم واکنش انجام می دهد که در اثر این واکنش دو شکل مختلف هیدروسولفوآلومینات کلسیم تشکیل می شود.

  • خرابی کلری

علاوه بر تأثیرکربناسیون، مهمترین عامل زنگ زدگی و خوردگی آرماتور در بتن، وجود یون کلرید در آن است که ممکن است از مصالح آلوده یا مواد افزونی آغشته به کلر یا در اثر نفوذ منابع خارجی مثل محیط دریا وارد بتن گردد. یونهای کلرید تنها درآب وجود دارند از این رو نفوذ کلرید مشروط به حضور آب در سیستم منفذی بتن می باشد. مکانیسم ورود یون کلرید به داخل بتن یا از طریق سیستم مکنده موئینگی است که آب آلـوده به کلـر وارد بتـن میشود، یـا ازطریق نفوذ ساده یونها ( انتشار) در آب راکد ، وارد منافذ بتن می گردد. حالت اول مختص بتن های خشک می باشد وآب وسیله ای است که یون ها را در داخل بـتن حمل می کند. درحالت دوم ( انتشار) مختص بتن اشباع شده یا نزدیک به اشباع است ( بتن مغروق) دربتنی که درچرخه متناوب تر وخشک قرار می گیرد هر دو مکانیسم اجرا می شود وبنابراین تحت چنین شرایطی سرعت افزا یش یافته نفوذ یون کلرید وجود دارد.

  •  مکانیزم خرابی کلری

معمولاً خاصیت قلیایی بالای سیمان پرتلند (PH  در حدود ۱۳) منجر به ایجاد لایه محافظ نازک از اکسید فریک Fe2O3 بر روی سطح فولاد می گردد و آن را روئین و درمقابل خوردگی بیشتر محافظت می نماید. اگرچه خوردگی کلاً متوقف نمی گردد، ولـی آهنگ آن بسیار نـاچیز بوده و درحـد قـابل قبول می باشد، تا زمانیکه این لایه روئین کننده فولاد بر روی سطح آن باقی بماند، بتن محیطی ایده آل برای حفاظت فولاد در مقابل خوردگی می باشد. ترکیباتی چون دی اکسیدکربن و یون کلر می توانند باعث تخریب و از بین رقتن این قشر محافظ گردند و میلگردها را در مقابل عوامل تخریبی بدون محافظ بگذارند.

تمام کلریدها در بتن بصورت آزاد نیستند و بخشی از یون ها با محصولات هیدراتاسیون سیمان پیوند فیزیکی و شیمیایی برقرار می کنند. بنابراین یونهای کلـــــرید در بـــتن به سه حالت پیوند فیزیکی، شیمیایی و آزاد یافت می شوند محصول هیدرتاسیون و پیوند شیمیایی یون کلر، تمک فریدل می باشد.

  • خوردگی فولاد

خوردگی فولاد (میلگردها) در بتن یک فرآیند الکتروشیمیایی است.

واکنش آندیک

واکنش کاتدیک

عوامل موثر در سرعت نفوذ یون کلر

۱- تخلخل پوشش بتنی (ساختار منافذ(

۲- نوع سیمان و مقدار سیمان (اثر شیمیایی بتن(

۳- شرایط محیطی

۴- ضخامت پوشش روی آرماتور

۵- کربناتی شدن بتن

۶- وجود ترک در بتن به علت انقباض و یا مقاومت کم در مقابل یخ زدگی

۷- استفاده از تسریع کننده های کلروری با درصد بالا در بتن، غلظت یون کلر در اطراف آرماتور را افزایش می دهد.

  •  کربناسیون

هوای معمولی دارای۰۳/۰ درصد گاز دی اکسید کربن CO2 است که در صورت نفوذ CO2 به داخل بتن ، بین هیدروکسید موجود در بتن و CO2  واکنش شیمیایی انجام می گردد و کربنات ها تشکیل می شوند.

عوامل موثر در میزان کربناسیون

۱-  شرایط محیطی

۲-  تخلخل پوشش بتن

۳-  مقدار سیمان و تاثیر سیمانهای پوزولانی

 

  1. عوامل داخلی مؤثر بر خرابی های بتن

۳-۱ عوامل مؤثر در نفوذ پذیری بتن

۱- نسبت آب به سیمان

۲- تخلخل بتن

۳- درجه هیدراتاسیون

۴- خواص سیمان

۵- اثر دما : با افزایش دما میزان نفوذ پذیری افزایش می یابد.

۳-۲ واکنش قلیایی سنگدانه ها

برای واکنش قلیایی سنگدانه ها باید

۱- اجزای فعال و واکنش زا در سنگدانه باشد.

۲- قلیایی کافی (K2O ، Na2O) در بتن وجود داشته باشد.

۳- رطوبت کافی باشد.

۳-۳ فساد مصالح ( وجود بیش از حد املاح در مصالح تشکیل دهنده بتن)

۳-۴ آب مصرفی

۳-۵ کیفیت و نوع سنگدانه

  1. عوامل خارجی مؤثر بر خرابیهای بتن (عوامل فیزیکی و مکانیکی)

۴-۱ سایش ، فرسایش و خلأزایی(کاویتاسیون)

مقاومت سایشی بتن رابطه مستقیمی با مقاومت فشاری و نسبت معکوس با نسبت آب به سیمان دارد همچنین این مقاومت به دانه بندی و جنس سنگدانه ها بستگی دارد آب انداختگی و تشکیل دوغاب سخت سده در منجر به ایجادسطح شکننده و ضعیف در مقابل سایش دربتن می گردد که با تإخیر در عملیات پرداخت و ماله کشی بتن و ایجاد خلأ یا مکش در بتن می توان مقاومت سایشی بتن را افزایش داد .کاویتاسیون بر اقر تغییر ناگهانی در سرعت ، جهت آب و افت فشار منجر به حفره بر اثر پدیده خلأزایی می گرددبه عبارت دیگر هر زمان که فشار در نقطه ای از مایع به دلیل بی نظمی در سطح جریان به حد فشار بخار کم شود، حبابهایی در مایع جاری تشکیل می گردد ، این حبابها با مایع به سمت پایین دست جریان حرکت کرده و به هنگام ورود به منطقه ای پر فضار با ضربه می ترکند ، ترکهای مکرر حبابها در نزدیکی سطح بتن سبب کنده شدن و ایجاد چاله هایی در آن خواهد شد.

۴-۲ تاثیر هوای سرد و یخ زدگی

۴-۳ خرابی ناشی از نمکها و شوره زدگی

بلورهای نمک در نزدیکی سطح بتن ایجاد می گردد رشد بلورها مانند یخ زدگی منجر به تنشهای انبساطی شده و پوسته های خمیر سیمان و سنگدانه های ریز از بتن جدا می شودسولفات منیزیم در مقایسه با سایر نمکها خطرناکتر بوده و منجر به بلوری سدن نمک در سطح بتن و گاهی اوقات به داخل بتن از طریق منافذ موئینه نفوذ کرده و حجم زیادی را تخریب می کند.

بتن اصلاح شده نانو مکمل بتن کالیمورا

بتن اصلاح شده پلیمری ممکن است به دو دسته تقسیم شود : بتن پلیمری تزریقی و بتن سیمان پلیمری. اولی به وسیله تزریق یک مونومر به بتن سیمان پیش ساخته ی سخت شده که بعدا به پلیمر جامد تبدیل می شود. برای تولید دومی، قسمتی از چسب سیمان مخلوط بتن با پلیمر ( اغلب لاتکس ) جایگزین می شود. هر دو دارای مقاومت بالا، نفوذ پذیری کم آب و مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی و ثبات یخ – ذوب بهتر نسبت به بتن متداول هستند.

مشخصات ، کاربرد ، مزایا و روش مصرف نانو مکمل بتن کالیمورا

این محصول باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می گردد این مواد ضمن حفظ انسجام بتن باعث افزایش مقاومت بتن و چسبندگی فوق العاده بتن می شود و باعث می شود بتن کاملا نفوذ ناپذیر در برابر آب های فاضلابی و صنعتی و زیر زمینی فشار های مثبت و منفی سازه شود ودر برابر خورندگی ها و اشعه های UV خورشید محافظ بسیار قوی می باشد.

- جلوگیری از تخلخل بتن. منافذی که در بتن وجود دارد یا با آب یا با هوا پر می شوند. هر چقدر تخلخل بتن بیشتر باشد، مقاومت آن کاهش بیشتری خواهد داشت. تخلخل بتن تا حد زیادی متاثر از نسبت آب به سیمان در مخلوط بتن است. اما زمانی که نانو مکمل بتن استفاده می کنید باعث می شود تخلل های حتی در حد نانو را نیز پر نماید.

- با توجه به عدم نفوذ رطوبت و آب به داخل بتن در زمستان جلوگیری از یخ زدگی و ترک می شود.

- افزایش مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتن

- افزایش سرعت بارگذاری. هر چه سرعت بارگذاری بیشتر شود در نتیجه مقاومت فشاری افزایش می یابد.

- خصوصیات مکانیکی و دوام بتن را بهبود بخشیده و با افزایش عمر مفید سازه، آلودگی‏های زیست‏محیطی همچون تولید گاز گل‏خانه‏ای دی‏اکسید کربن را کاهش داده و دستیابی به توسعه پایدار را تسهیل می‏نماید.

- ضد قارچ وکپک

- ضد جلبک و خزه

- ضد خورندگی بتن

- آنتی باکتریال

- افزایش عمر بتن

نانو مکمل بتن کالیمورا