کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور
کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور

کالیمورا بزرگترین تولید کننده نسل جدید نانو عایق های حرارتی صوتی و رطوبتی در کشور

آب بندی و عایق کاری کلیه سطوح با مواد نانو کالیمورا

علل شوره زدن آجر و سنگ نمای ساختمان و روش های مبارزه یا پیشگیری از بوجود آمدن آن با محصولات کالیمورا

یکی از مشکلات اساسی نمای ساختمان ایجاد لکه یا شوره بر روی آن می باشد که عوامل مختلفی در آن نقش دارند.

علل شوره زدن آجر و سنگ نمای ساختمان و روش های مبارزه یا پیشگیری از بوجود آمدن آن با محصولات کالیمورا

آجر و سنگ به عنوان یکی از ماندگارترین و جذاب ترین مصالح در ایجاد نمای ساختمان، در طی قرن های گذشته شناخته شده است. همواره مهندسان و معماران استادکاران ساخت و ساز، در سرتاسر جهان تمام تلاش خود را می کنند با بهره بردن از نمای آجر و سنگی، برای ایجاد جلوه ها و نماهای زیبا و جذاب، دیگران را شیفته هنر آجر و سنگکاری نمایند. تنوع رنگ و سهولت در آجر و سنگای سبک های مختلف آجر و سنگی، و سازگاری با اقلیم های مختلف، باعث شده است تا شاهد استفاده روز افزون آجر و سنگ در جهان باشیم.

آجر و سنگ به عنوان یکی از ماندگارترین و جذاب ترین مصالح در ایجاد نمای ساختمان، در طی قرن های گذشته شناخته شده است. همواره مهندسان و معماران استادکاران ساخت و ساز، در سرتاسر جهان تمام تلاش خود را می کنند با بهره بردن از نمای آجر و سنگی، برای ایجاد جلوه ها و نماهای زیبا و جذاب، دیگران را شیفته هنر آجر و سنگکاری نمایند. تنوع رنگ و سهولت در آجر و سنگای سبک های مختلف آجر و سنگی، و سازگاری با اقلیم های مختلف، باعث شده است تا شاهد استفاده روز افزون آجر و سنگ در جهان باشیم.

تنوع رنگ و سهولت در آجر و سنگای مدل های مختلف و نیز سازگاری با محیط زیست و دسترسی آسان به آجر و سنگنما باعث شده است تا شاهد استفاده روز افزون آن در سراسر دنیا باشیم. مهم ترین عامل در تحقق فرآیند فوق استفاده تولید کنندگان آجر و سنگ از مواد اولیه مرغوب بوده است.

صنعتگران این عرصه تولید با تجربه و تحقیقات علمی در پی کشف عناصر و پارامترهای منفی و مخرب و حذف آنها در فرآیند تولید بوده اند تا پایبندی و تعهد خود را نسبت به ماندگار کردن ساختمان ها تحقق بخشند. یکی از عوامل مخرب نمای ساختمان شوره یا سفیدک است که منجر به فرسوده شدن نما در مدت زمان کوتاهی می شود.

نگاه کلی به شوره یا سفیدک زدن آجر و سنگ در نماها

شوره

شوره ماده ای پودری و معمولاً سفید رنگ است که از هزاران سال پیش تاکنون بر روی دیوارهای بنایی ظاهر شده و همواره سبب ایجاد مشکلاتی بوده است. شوره بسته به نوع نمک می تواند به رنگ های سبز-قهوه ای یا زرد نیز باشد. معمول ترین نوع شوره، شوره سفید یا سفیدک است.

از زمان های گذشته تاکنون تلاش های بسیاری برای حل مشکل شوره انجام گرفته، هزینه های زیادی صرف شده و آزمایشات فراوانی صورت گرفته است.هرچند تاکنون هیچ راه حل قطعی برای جلوگیری ازایجاد شوره کشف نشده است اما چگونگی تشکیل، روش های جلوگیری و حذف آن در صورت ایجاد، بررسی شده است.

این مقاله مکانیسم ایجاد شوره و روش های جلوگیری از ایجاد آن، حذف آن در صورت پدیدار شدن و همچنین برخی از انواع لکه هایی که بر روی دیوارهای آجر و سنگی ظاهر می شوند را مورد بررسی قرار می دهد.

تعریف شوره

شوره، رسوب نمک های محلول در آب است که در اثر تبخیر آب بر روی سطح دیوارهای بنایی باقی می ماند. این ماده معمولاً همزمان با ساخت ساختمان یا مدتی پس از اتمام ساخت بر روی نمای ساختمان ظاهر می شود.

منابع یا نمک هایی که باعث ایجاد شوره می شوند

انواع نمک های محلول که باعث ایجاد شوره بر روی دیوارهای آجر و سنگی می شوند و منابع معمول این نمک ها در جدول زیر آورده شده است.

در آجر و سنگ معمولاً سولفیدها و به ویژه پریت (سولفید آهن) وجود دارد.این سولفیدها در حین پخت اکسیده می شوند و SO3 را تولید میکنند. SO3 با اکسیدهای بازی موجود در رس واکنش می دهد و سولفاتهای کلسیم، سدیم، پتاسیم و سولفات منیزیم را ایجاد می کند.

سولفات های سدیم، پتاسیم ومنیزیم هنگامی که حرارت پخت آجر و سنگ در کوره از 950 درجه بالاتر می رود آزاد می شوند، درحالیکه سولفات کلسیم به حرارت حداقل 1200 درجه برای آزاد شدن نیاز دارد.

معمولاً حرارت پخت آجر و سنگ از 950 تا 1200 درجه متغیر است بنابراین از بین سولفات هایکلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم موجود در آجر و سنگ، تنها سولفات

کلسیم در بعضی مواقع و در مقادیر کم بر روی آجر و سنگ ظاهر میشود.

وقتی که شوره بر روی نمای ساختمان ها ظاهر می شود، بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که تنها از آجر و سنگ می باشد؛ در حالی که نمک های محلول شده در ملات ها، شن و آب به کار گرفته شده نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند.

نقش ملات در ظاهر شدن شوره در نماها

از آشکارترین عواملی که باعث ایجاد شوره در نمای ساختمان ها می شود، ملات است. از آن جا که آجر و سنگ از چهار جهت و گاهی از پنج جهت با ملات در تماس است، بیشترین درصد احتمال را در تشکیل شوره در نماها را دارد. زمانی که ملات مرطوب با آجر و سنگ به کار برده می شود، رطوبت فراوان زمینه برای انتقال نمک های محلول از ملات به آجر و سنگ را فراهم می کند. اگر درصد نمک های محلول در ملات ها قابل توجه باشد، به تناسب مقدار رطوبت انتقال یافته، نمک های محلول ملات به آجر و سنگ منتقل می شوند.

نقش آجر و سنگ در ظاهر شدن شوره در نماها

در مواد اولیه آجر و سنگ نیز ممکن است از نمک های محلول استفاده شده و باعث ایجاد شوره در نماها گردد. در آجر و سنگ های رسی که ماده اولیه تشکیل دهنده ی آن ها خاک رس است، معمولا پتانسیل ایجاد شوره وجود دارد، در عین حال میزان این شوره کم می باشد و زیبایی نما را تحت تأثیر قرار نمی دهد، و می توان به راحتی آن را بر طرف کرد.

همچنین آجر و سنگنسوز با توجه به ماهیت مواد تشکیل دهنده آن که سرشار از اکسید آلومینیوم، آهن و سیلیس می باشد و صفر بودن نمک محلول در آن، نباید شوره بزند و این عامل بیشتر در محصولات پایه نسوز یا طرح نسوز دیده می شود. اما یکی از خواص آجر و سنگنسوز جذب آب توسط آن می باشد، به همین دلیل سفالی که پشت آن کار می شود، معمولا دارای نمک فراوان بوده و یا آب منطقه اکثرا نمک محلول دارد، هرکدام به تنهایی می توانند باعث شوره زدن آجر و سنگ نسوز شوند، به این صورت که رطوبت به سطح آجر و سنگ رسیده و با تبخیر آب، نمک به صورت شوره بر سطح آجر و سنگ باقی می ماند.

علاوه بر عوامل فوق، می توان نصب آجر و سنگ در فصل های سرد را نیز اضافه نمود؛ در فصل های سرد، آبی که در ملات ماسه و سیمان وجود دارد یخ می‌زند و دوباره در ساعت های گرم روز، یخ ملات آب می شود و در ساعت های سرد روز دوباره یخ می زند و مدت زمان خشک شدن ملات را زیاد می کند، که این عامل در بسیاری از موارد باعث ایجاد شوره در سطح نماها می شود.

مکانیسم ایجاد شوره

برای ایجاد شوره سه شرط زیر باید فراهم شود:

  1. وجود نمک های محلول در دیوار
  2. وجود رطوبت کافی که نمک ها را به محلول های نمکی تبدیل کند.
  3. وجود مسیری برای حرکت محلول های نمکی به سمت سطح دیوار و تبخیر نمک های محلول در سطح

آنالیز شیمیایی شوره نشان داده است که شوره ها عمدتاً سولفات های قلیایی هستند. سولفات های قلیایی در آجر و سنگ، ملات و دوغاب سیمان یا در هر سه وجود دارند. این سولفات های قلیایی در آب حل می شوند و پس از عبور از منافذ موجود در دیوار به سطح آن می رسند، سپس در اثر تبخیر آب محلول های سولفاته ، رسوب سفید رنگ (سفیدک) بر روی دیوار ظاهر می شود.

مسیر حرکت نمک های محلول از راه منافذ موجود در دیوار به سمت سطح آن و ایجاد شوره

ظهور شوره بر روی یک دیوار نشان دهنده ی وجود نمک های محلول در دیوار و امکان انتقال محلول های نمکی از دیوار به سطح می باشد. حال باید از نفوذ آب به دیوار و تبدیل نمک های جامد به محلول های نمکی ایجاد کننده شوره جلوگیری کرد. اما بهتر است قبل از اقدام به آب بندی دیوار منتظر بمانیم تا ظهور شوره ها بر روی دیوار به حداکثر مقدار خود برسند.باید مراقب بود که نمک در زیر سطح دیوار به دام نیفتند زیرا این وضعیت باعث ایجاد شوره های زیر سطحی می شود.

اگر محلول های نمکی توسط یک ماده دفع کننده آب، در زیر سطح بیرونی آجر و سنگ یا دیوار متوقف شوند،پس از تبخیر آب موجود در این محلول های نمکی، به تدریج این نمکها در زیر سطح دیوار رسوب کرده و سپس تبلور می یابند و انبساط کریستال های نمک باعث خرد شدن یا فروپاشی آجر و سنگ خواهد شد. شوره یک مسئله قابل کنترل است. هرچند شوره نباید مشکل دیوارهای جدید باشد. با حذف سه شرط لازم یا یکی از شروط لازم برای ایجاد شوره، استفاده از مصالح ساختمانی خوب ، رعایت جزئیات و کیفیت بالای ساختمان سازی می توان امکان ایجاد شوره بر روی دیوارهای جدید را بسیار کاهش داد.

انواع شوره های آجر و سنگنما

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.